RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Ympäristöterveyslautakunta
Pöytäkirja 19.10.2023/Pykälä 39
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Pyhäjokialueen Ilmailukerho ry. lentopaikkatoiminnan ympäristölupa Kytökylän alueella kiinteistöillä Papahotel, Penttinen, Lisäkenttä, Lentokenttä ja Halli, Haapavesi
Ympteltk 19.10.2023 § 39
374/11.01.00.00/2023
Valmistelija Ympäristötarkastaja, puh. 0447591154
Pyhäjokialueen Ilmailukerho ry. hakee ympäristölupaa lentopaikkatoiminnalle Haapavedellä. Kysymyksessä on olemassa oleva, vakiintunut lentopaikkatoiminta, jolla ei ole ennestään ympäristölupaa. Haapaveden lentopaikka on Suomen lentopaikkaverkostoon kuuluva yleinen VFR-lentopaikka, joka on perustettu nykyiselle paikalleen vuonna 1972, jolloin edellinen lentopaikka suljettiin. Lentopaikalle on 12.12.1979 myönnetty Ilmailulain mukainen lentopaikan pitolupa. Lentopaikkaa käytetään ympäri vuoden ja siellä harrastetaan kaikkia yleis- ja harrasteilmailun lajeja, kuten moottorilentoa, ultrakevytilmailua, riippu- ja varjoliitoa, kuumailmapalloilua, purje- ja moottoripurjelentoa sekä lennokkitoimintaa. Näissä lajeissa järjestetään myös kansallisia ja kansainvälisiä kilpailuja.
Lentopaikka sijoittuu Haapaveden kaupungin keskustaajamasta maanteitse noin 8,5 km kaakkoon Kytökylälle Kytökyläntien pohjoispuolelle ja sen käyntiosoite on Kytökyläntie 586 B. Lentopaikka sijaitsee Haapaveden kaupungilta vuokratuilla tiloilla seuraavasti: 17,1 ha:n alueella tilasta Papahotel (71-402-397-0), 0,9 ha:n tilalla Penttinen (71-402-22-89), 0,7 ha:n tilalla Lisäkenttä (71-402-22-84), 3,8 ha:n tilalla Lentokenttä (71-402-285-0) ja 0,4 ha:n tilalla Halli (71-402-22-121). Vuokrasopimuksessa Haapaveden kaupungin kanssa (26.6.2023) on sovittu mm. ympäristöluvan hakemisesta. Vuokra-alueen pinta-ala on 22,9 ha.
Alueella on voimassa Haapaveden Kytökylän osayleiskaava 2010 (hyväksytty kaupunginvaltuustossa 30.6.1999 § 33) ja lentopaikalla on kaavamerkintä LL "Lentoliikenteen alue. Alue on tarkoitettu ilma-alusten liikennealueille, terminaaleille ja muille ilmaliikennettä palveleville rakennuksille, rakenteille ja toiminnoille." Osayleiskaavassa on kaavamerkintä LER "Lentoliikenteen esterajoitusalue", joka ulottuu noin 2,5 km kiitotien länsipäästä luoteeseen päin ja myös kaakkoon päin.
Toiminta ei sijoitu luokitellulle pohjavesialueelle eikä muulle suojelualueelle. Lähin pohjavesialue, Nevalanmäki 1071003 1-lk, on noin 600 metrin päässä pohjoiseen päin. Kotaoja-vesistö kulkee noin 30 metrin päässä lentopaikasta sen pohjoispuolella. Lentopaikka-alueen lähistöllä on asuinrakennuksia lähimmillään noin 460 metrin päässä lounaassa ja muut ovat kauempana pääasiassa sen lounais-länsi-luoteispuolilla. Lentoturvallisuutta vaarantamatta lentojen nousut ja laskut tehdään mahdollisimman kaukana asuinrakennuksista. Pyhäjokialueen Ilmailukerho ry.:n hallitus on laatinut 28.8.2023 päivätyn ohjeistuksen lentokentän, hallien, lentokoneiden yms. käytöstä jäsenilleen. Ohjeistuksessa kerrotaan mm. miten yhdistyksen jäsenten tulee toimia niin, että tuleva ympäristölupa ja siinä mainitut mahdolliset rajoitukset huomioidaan.
Kiitotien pinta on osittain pinnoitettu asfaltilla ja osittain se on murskepinnoitteinen. Samoin kiitotien levitykset ovat tiiviiksi ja kovaksi jyrättyä mursketta. Lentokoneiden väliaikaiset seisontapaikat on myös asfaltoitu. Kiitotien suunnat ovat 120 ja 300 astetta. Kiitotien pituus on 750 metriä ja leveys 15 m. Lentoonlähtö ja laskeutumissuunta määräytyvät vallitsevasta tuulesta ja lentopaikka on hyväksytty VFR-toimintaan (näkölentosäännöt) päivällä.
Lentopaikalla ei ole lennonjohtoa, vaan lentokoneiden päälliköt hoitavat lentoonlähtö- ja laskeutumisvuorot itsenäisesti. Koska lentopaikka on ns. valvomaton lentopaikka (lähes kaikki harrastelentämiseen liittyvät lentokentät ovat valvomattomia), niin sen ympärille ei ole nimetty erikseen laadittua lähestymisaluetta. Tämän vuoksi lähtevää/saapuvaa lentoliikennettä ei ohjata minkään erityisen ilmoituspaikan kautta. Kyseinen toimintatapa antaa näin mahdollisuuden siihen, että lentotoiminnasta muodostuva mahdollinen meluhaitta ei kohdistu vain tietyille alueille, vaan jakautuu laajemmin. Lentopaikan lähimpien asuinnaapureiden kanssa on keskusteltu melunvaimennustoimista oma-aloitteisesti niin, että lentoonlähdöt ja laskeutumiset tehdään niin, että asuinalueita ei tarvitse ylittää, kunhan lentoturvallisuutta ei heikennetä.
Haapaveden lentopaikalla ei ole pääsääntöisesti varsinaista lentokoneiden huoltotoimintaa. Halleissa tapahtuva huoltotoiminta perustuu lähinnä päivittäistarkastuksiin ja satunnaisiin huoltotöihin, kuten esimerkiksi öljyjen tai vastaavien aineiden tyhjennyksiin, joiden aikana käytetään lattialla erillistä valumasuojaa. Tässä toiminnassa mahdollisesti syntyvä jäte on vähäistä ja mahdollinen ongelmajäte toimitetaan vastaanottopisteisiin, joilla on lupa käsitellä ja vastaanottaa kyseisiä jätteitä.
Lentopaikalla ei ole polttoaine- eikä öljysäiliöitä eikä polttoaineen jakelua. Alueella ei säilytetä vakituisesti kemikaaleja eikä lentopaikalla käytetä liukkaudentorjunta-, jäänesto- tai jäänpoistokemikaaleja. Lentokoneet tankataan lentopaikalla joko hallissa tai ulkona asfaltoidulla alueella, mutta ei kuitenkaan kiitoradalla. Lentäjät tuovat tullessaan polttoaineen ja tankkaavat koneet. Polttoaineita ei varastoida eikä säilytetä halleissa eikä lentopaikan ulkotiloissa.
Hakemuksen mukaan Pyhäjokialueen Ilmailukerho ry.:n moottoroitu tai myöhemmin moottoroidut ilma-alukset on varustettu tavanmukaisilla äänenvaimentimilla. Ne eivät voi olla äänettömiä edes teoriassa. Melun aiheuttamaa haittaa ympäristölle pyritään minimoimaan kouluttamalla ja opastamalla lentäjiä valitsemaan reittinsä alueilta, joilla ei ole asutusta sekä olla käyttämättä tarpeettoman isoa tehoa. Vierailevien ilma-alusten aiheuttama melu ei ole kovin hyvin hallittavissa luvanhakijan toimesta. Lentomelun tarkkaa tasoa ei voida luotettavasti mitata, koska se riippuu olennaisesti ilma-aluksen tyypistä, sen varustuksesta sekä käytettävästä moottoritehosta. Mutta suurin osa lentokentän lähistöllä lentävistä lentokoneista kuuluu tyyppihyväksyttyjen lentokoneiden joukkoon. Näissä ns. ELA1 -lentokoneissa on tyyppihyväksynnän myötä tarkasteltu myös lentomelun tasoa niin, että niillä voidaan lentää myös taajamien yläpuolella aiheuttamatta meluongelmia. Haapaveden lentokentällä tehdään ilmailumääräysten edellyttämät koekäytöt ennen lentoonlähtöä, joista syntyvä melu riippuu täysin ilma-aluksen tyypistä. Ne ovat kuitenkin lyhytaikaisia ja koekäyttöpaikkojen sijainnit ovat suotuisia ympäristön kannalta. Ilmailu ei aiheuta tärinästä aiheutuvia ympäristöhaittoja.
Luvanhakijalla on sopimus Haapaveden Energia ja Vesi Oy:n kanssa vedentoimittamisesta ja lentopaikalle tulee verkostovesi. Veden kulutus on keskimäärin 10 m3 vuodessa, josta arviolta 4 m3 menee purjelentokoneiden vesipainoksi ja koneiden puhdistukseen. Loput 6 m3 kuluu talousvetenä mukaan lukien peseytymiset. Lentopaikka-alueella ei ole kunnallista jätevesiviemäriä. Lentopaikka-alueella on sauna, johon ei tule verkostovettä, vaan vesi kannetaan sinne. Saunan pesuvedet johtuvat nykyisin saunan lattiassa olevan aukon kautta ulkona olevaan kivipesään. Hakemuksen mukaan kivipesän tilalle tullaan asentamaan nykyaikaisempi kaupallinen kantovesille tarkoitettu saunakaivo. Lentopaikka-alueella on myös vesi-WC, joka sijaitsee ns. kerhorakennuksena toimivassa konttirakennuksessa. Tämän rakennuksen saniteettti- ja WC-vesille on suunnitteilla umpisäiliö jätevesiä varten. Alueella ei synny keittiövesiä.
Esittelijä Ympäristöjohtaja Heikkilä Harri
Päätösehdotus Ympäristöterveyslautakunta päättää myöntää Pyhäjokialueen Ilmailukerho ry.:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan hakemuksen mukaiseen ja laajuiseen lentopaikkatoimintaan Haapaveden kaupungilta vuokraamillaan kiinteistöillä Papahotel (71-402-397-0), Penttinen (71-402-22-89), Lisäkenttä (71-402-22-84), Lentokenttä (71-402-285-0) ja Halli (71-402-22-121) Haapavedellä Liitteen 6. mukaisesti.
Päätös Ympäristöterveyslautakunta päätti myöntää Pyhäjokialueen Ilmailukerho ry.:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan hakemuksen mukaiseen ja laajuiseen lentopaikkatoimintaan Haapaveden kaupungilta vuokraamillaan kiinteistöillä Papahotel (71-402-397-0), Penttinen (71-402-22-89), Lisäkenttä (71-402-22-84), Lentokenttä (71-402-285-0) ja Halli (71-402-22-121) Haapavedellä Liitteen 6. mukaisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |