Dynasty tietopalvelu Haku RSS Haapaveden kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 29.01.2024/Pykälä 28


Liite 8 Valtuustoaloite_Repo_ turvallisuusselvitys
Liite 9 valtuustoaloite_ilmainen uimahalli

 

Valtuuston kokouksessa 11.12.2023 annetut valtuustoaloitteet

 

Khall 29.01.2024 § 28  

729/00.02.01/2023  

 

 

Valmistelija vt. hallintojohtaja Pirkkalainen Tarja

 

 Valtuuston kokouksessa 11.12.2023 § 62 annettiin seuraavat

 valtuustoaloitteet:

 
- Keskustan valtuustoryhmä. Uimahallin yleisövuorot maksuttomiksi - pilottijakso
- Valtuutettu Ilkka Repo. Turvallisuusselvityksen tekeminen kaksoiskansalaisista.

 

 Aloitteet liitteenä.

 

 Haapaveden kaupungin hallintosäännön §119 mukaan valtuustoryhmällä ja valtuutetulla on oikeus tehdä kirjallisia aloitteita kaupungin toimintaa ja hallintoa koskevissa asioissa. Aloite annetaan kirjallisesti puheenjohtajalle kokouksessa.

 

  Aloite on sitä enempää käsittelemättä lähetettävä kaupunginhallituksen valmisteltavaksi. Valtuusto voi päättää, että aloitteessa tarkoitetun asian valmistelusta käydään lähetekeskustelu.

 

 Kaupunginhallituksen on vuosittain maaliskuun loppuun mennessä esitettävä valtuustolle luettelo valtuutettujen tekemistä ja kaupunginhallitukselle lähetetyistä aloitteista, joita valtuusto ei edellisen vuoden loppuun mennessä ole lopullisesti käsitellyt.

 

 Samalla on ilmoitettava, mihin toimenpiteisiin niiden johdosta on ryhdytty. Valtuusto voi todeta, mitkä aloitteista on käsitelty loppuun.

 

Esittelijä vt. kaupunginjohtaja Keisanen Päivi

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää lähettää valtuustoaloitteet valmisteltavaksi hallintokuntiin ja viranhaltijoille seuraavasti:

 

- Keskustan valtuustoryhmä. Uimahallin yleisövuorot maksuttomiksi - pilottijakso, aloite lähetetään käsiteltäväksi hyvinvointilautakuntaan.


- Valtuutettu Ilkka Repo. Turvallisuusselvityksen tekeminen kaksoiskansalaisista.

Aloite: Turvallisuusselvityksen tekeminen Haapaveden kaupunginhallituksessa toimivasta hallituksen jäsenestä (varajäsen 6/2023 alkaen), sekä mahdollisesti muista Haapavedellä asuvista Venäjän ja Suomen kaksoiskansalaisuuden omaavista, mikäli heidän työtehtävänsä ovat sellaiset, että sitä katsotaan tarpeelliseksi.

 

Vastaus valtuustoaloitteeseen:

Turvallisuusselvitysten tekemisestä määrätään turvallisuusselvityslaissa. Turvallisuusselvitysten tarkoituksena on turvallisuusselvityslain 1 §:n mukaan parantaa mahdollisuuksia ennakolta ehkäistä toimintaa, joka voi vahingoittaa valtion turvallisuutta, maanpuolustusta, Suomen kansainvälisiä suhteita, yleistä turvallisuutta tai muuta niihin verrattavaa yleistä etua taikka erittäin merkittävää yksityistä taloudellista etua taikka edellä tarkoitettujen etujen suojaamiseksi toteutettavia turvallisuusjärjestelyjä. Turvallisuusselvityksen tekee suojelupoliisi. Suojelupoliisi myös viime kädessä päättää, tekeekö se haettua turvallisuusselvitystä. Turvallisuusselvityksen tekemiselle on oltava kohteen suostumus.

 

Turvallisuusselvityslaki (726/2014) määrittelee, millaiseen toimintaan liittyen turvallisuusselvityksiä voidaan tehdä. Turvallisuusselvityksiä laaditaan vain tehtäviin, jotka on määritelty turvallisuusselvityslaissa (19-22 §).

 

Kunnissa turvallisuusselvityksiä tehdään ensisijaisesti varautumisen ja turvallisuuden parissa työskenteleville henkilöille. Tehtävän täytyy olla sisällöltään sellainen, että siinä saatavat yksityiskohtaiset tiedot tai toimivalta voi vahingoittaa valtion turvallisuutta, maanpuolustusta,

Suomen kansainvälisiä suhteita, yleistä turvallisuutta tai muuta niihin verrattavaa yleistä etua taikka erittäin merkittävää yksityistä taloudellista etua taikka edellä tarkoitettujen etujen suojaamiseksi toteutettavia turvallisuusjärjestelyjä.

 

Henkilöryhmiä arvioitaessa on syytä huomata, että kuntien salassa pidettävään tietoon ei sovelleta turvallisuusselvityslaissa mainittua valtion asiakirjojen turvaluokitusjärjestelmää (I-IV), vaan kunnan salassa pidettävät tiedot ovat ilman luokitusta. On myös syytä huomioida, että kaikki kunnan salassa pidettävä tieto (esim. asiakastiedot) ei täytä turvallisuusselvityslain 1 §:n edellytyksiä selvityksen toteuttamiseksi.

 

Turvallisuusselvityslaki ei velvoita kuntia tekemään turvallisuusselvitystä eli kysymyksessä on harkinnanvarainen toimenpide. Harkinta suoritetaan kokonaisarvioinnin perusteella. Turvallisuusselvitettäviä tehtäviä tai tehtäväryhmiä voi olla erilaisia riippuen esim. kunnan alueella sijaitsevasta kriittisestä infrastruktuurista, merkittävistä tietoliikenneyhteyksistä, puolustusvoimien kohteista tai palveluinfrastruktuurista. Harkittaessa turvallisuusselvitystä on syytä pohtia selvitettävän kohteen tehtävien ja toiminnan merkityksellisyyttä suhteessa turvallisuusselvityslain 1 §:n sisältöön.

 

Turvallisuusselvitystä ei lähtökohtaisesti sovelleta luottamushenkilöihin. Suojelupoliisin ohjeistuksen mukaan kansalaisuus ei ole peruste hakea henkilöstä turvallisuusselvitystä.

 

Näin ollen Haapaveden kaupungilla ei ole turvallisuusselvityslaissa säädettyjä perusteita hakea valtuustoaloitteessa vaadittuja turvallisuusselvityksiä.

 

Päätös Hyväksyttiin.