Dynasty tietopalvelu Haku RSS Haapaveden kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 27.02.2023/Pykälä 59


 

Lausuntopyyntö luonnoksesta kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi vuoteen 2035

 

Khall 27.02.2023 § 59  

43/10.00.00/2023  

 

 

Valmistelija maankäyttöpäällikkö Teka Paulos

 

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Haapaveden kaupungilta lausuntoa asetuksekseen vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta ja direktiivin 2014/94/EU kumoamisesta (nk. AFIR-asetusehdotus) liittyvästä jakeluinfraohjelmasta, joka on nähtävillä ja kuultavana 8.2.-28.2.2023.             

 

Lausuntopyyntö koskee Liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaa ohjelmaa, jonka tavoitteena on edistää liikenteen vihreää siirtymää kehittämällä liikennesähkön, -metaanin ja -vedyn jakeluinfran sekä näitä käyttövoimia hyödyntävän ajoneuvokannan nykytilaa. Liikenneinfraohjelman on tarkoitus toimia Suomessa myös AFIR-asetusehdotuksen toimeenpanon edistäjänä. Ohjelman taustalla on valmisteltavana olevan asetuksen lisäksi lisäksi myös kansallisia ja EU-tason päästövähennystavoitteita, kuten Fit for 55 -ilmastopaketti.

 

Infrajakeluohjelmassa tarkastellaan sähköä, metaania ja vetyä käyttövoimia hyödyntävän ajoneuvokannan nykytilaa ja jakeluinfraa.

 

Henkilö- ja pakettiautoja palveleva sähkön latausinfralle on asetettu tavoitteeksi vähintään 3 kW:n antoteho lisää julkista latausta per täyssähkökäyttöinen henkilö- ja pakettiauto kunkin ohjelmakauden vuoden loppuun mennessä aikana sekä vähintään 0,66 kW:n antoteho lisää julkista latausta per hybridiajoneuvo kunkin ohjelmakauden vuoden loppuun. Lisäksi tavoitteena on toteuttaa 100 täyssähkökäyttöistä henkilö- ja pakettiautoa kohden vähintään 1,5 kappaletta vähintään 150 kW:n suurteholatauspisteitä. Vuonna 2030 tavoitteena on vähintään 150 kW:n latauspisteitä on päätieverkolla koko maassa 50 km säteellä.

 

Raskaan sähköisen liikenteen latausinfralle on asetettu tavoitteeksi täyttää Suomessa AFIR-asetuksen velvoitteet.

 

Metaanikäyttöisten ajoneuvojen tavoitemäärän pohjalta nesteytetyn biometaanin jakeluasemia tulisi olla toteutettuna vähintään 30 asemaa vuoteen 2025 mennessä, 90 asemaa 2030 mennessä ja vähintään 180 asemaa vuonna 2035. Lisäksi Suomessa

tulisi olla infraohjelman mukaan vähintään 100 paineistetun biometaanin jakeluasemaa vuonna 2025.

 

Vedyn osalta tavoitteeksi on asetettu tavoitteeksi täyttää Suomessa AFIR-asetuksen velvoitteet julkisen tankkausaseman vähimmäismäärästä.

 

Luonnoksessa esitetään tarvittaviksi toimenpiteiksi erityisesti rahallisen tuen avustuksia, joilla vastattaisiin nykytilan kipukohtiin ja tulevaisuuden kehitystarpeisiin. Tarvittaviksi toimenpiteiksi on myös älyratkaisuja hyödyntävän sähköverkkojen kuormanhallinnan kehittäminen ja hyödyntäminen lataustoimijoiden yhteistyö paikallisten sähköverkkotoimijoiden kanssa. Maankäytön suunnittelussa tarvitaan riittävät tilanvaraukset tankkausasemille. Datan tehokas hyödyntäminen on tärkeää asemien ja infran suunnittelussa ja toteutuksessa. Raskaan liikenteen vihreän siirtymän tilanteen seuraamisella voidaan varmistaa siirtymän tarpeiden kattamista. Lisäksi uusien käyttövoimien jakeluinfran tavoitteita ja kehittymistä esitetään tarkasteltavaksi osana kansallista liikennejärjestelmäsuunnittelua (Liikenne12).

 

Lausuntopyyntö on oheisaineistona. Lausuntomateriaaliaineisto on saatavilla verkko-osoitteessa: https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=1f10274c-4732-4678-99e1-7699a3e65407.

 

Esittelijä kaupunginjohtaja Hinno Kimmo

 

Päätösehdotus Kaupunginhallituksella ei ole huomautettavaa lausuntopyyntöön.

 

Käsittely Merkittiin, että jäsen Anri Kolehmainen poistui kokouksesta tämän pykälän

 käsittelyn aikana klo 17.17.

 

 Merkittiin, että kaupunginhallitus piti kokoustauon klo 17.18-17.27. Tauon

 jälkeen puheenjohtaja totesi kaikkien saapuvilla olevien olevan läsnä.

 

 Merkittiin, että asiantuntijana kuultiin maankäyttöpäällikkö Paulos Tekaa

 (etäyhteydellä).

 

 Merkittiin, että valtuuston II varapuheenjohtaja Viljo Saukko poistui

 kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17.37.

 

Päätös Hyväksyttiin.