Dynasty tietopalvelu Haku RSS Haapaveden kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 09.10.2023/Pykälä 261


 

Lisätalousarvio vuodelle 2023

 

Khall 09.10.2023 § 261  

512/02.02.00/2023  

 

 

Valmistelija talousjohtaja Hurskainen Johanna

 

Kaupunginvaltuuston joulukuisen (13.12.2022) talousarviopäätöksen jälkeen on tullut esille olennaisia muutoksia toimintaympäristössä ja siksi nyt voimassa olevaa talousarviota tulee muuttaa.

 

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan elokuun kumulatiivinen toteuma henkilöstökulujen osalta oli 0,543 miljoonaa euroa yli tasajakoisen (67%) henkilöstöbudjetin. Koko vuoden henkilöstöbudjetiksi on arvioitu 9,734 M€ ja toteuma 8 kuukauden osalta oli 7,032 M€. Henkilöstöbudjetin ylitykset johtuvat pääasiassa perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa lisääntyneiden määräaikaisten ja sijaisten henkilöstökulujen noususta. Peruopetuksen henkilöstökuluihin esitetään lisämäärärahaksi 300 000 euroa, joka jakautuisi Haapaveden yläkoululle 50%:sti, Hyttikallion koululle 30 %:sti sekä Vattukylän ja Mäkirinteen kouluille 10 % lisämäärärahasta. Varhaiskasvatuksen puolelle esitetään 200 000 euron henkilöstökulujen lisäystä, joka jakautuisi tasan Onnimannin ja Ahjolan päiväkotien kanssa. Näin ollen kasvatus- ja koulutusltk henkilöstöbudjettiin lisättäisiin yhteensä -0,5 miljoonan euron lisämääräraha.

 

Teknisen lautakunnan alkuperäisessä talousarvioesityksessä on arvioitu sähkökuluiksi 1,067 miljoonaa euroa. Elokuun toteuma on ollut arviota olennaisesti pienempi, 0,358 M€. Kiinteistöpalveluiden sähkökustannusten määrärahaa esitetään pienennettävän 0,3 miljoonalla eurolla, jolloin teknisen lautakunnan sähkökulujen koko vuoden arvioksi jäisi 0,767 M€. Sisäisiin kiinteistötuloihin ja -kuluihin tämä muutos myös jyvitetään. Teknisen lautakunnan alaisen yhdyskuntapalveluiden puhtaanapitokustannukset (mm. auraus ja hiekoitus) on talousarvion mukaan 0,302 miljoonaa euroa koko vuoden osalta ja toteuma elokuun lopussa on ollut 0,331 M€. Yhdyskuntapalveluiden puhtaanapitokustannuksiin ehdotetaan määrärahan lisäykseksi 100 000 euroa, joka jakautuisi yksityistieasioiden kustannuspaikalle 70 %:sti ja liikenneväylien kustannuspaikalle 30 %:sti. Teknisen lautakunnan käyttötalouden muutos olisi yhteensä näiden lisäysten jälkeen +0,2 miljoonaa euroa.

 

Vuoden 2023 aikana on maksettu aikaisemman organisaation mukaisia menoja, jotka ovat jääneet tilinpäätöksessä 2022 velaksi, mutta kaupungin tulot ovat verojen, valtionosuuksien kuin toimintatuottojenkin osalta uutta organisaatiota vastaavat. Tästä johtuen kaupungin kassaa ovat rasittaneet talousarvioraamien ulkopuolelle jääneet menot. Perusturvan ja pelastustoimen, ruoka- ja puhdistuspalveluiden ja lomatoimen ostovelkoja ja palkkaeriä on maksettu vuoden 2023 aikana yhteensä 3,03 M€. Näitä maksuvalmiuden muutoksia eli lyhytaikaisten saamisten ja velkojen kassavaikutuksia ei olla huomioitu talousarviossa. Elokuussa maksuvalmiuden muutokset rahavirtalaskelmassa olivat -3,7 miljoonaa euroa. Tästä johtuen esitetään talousarviolainaraameihin lainannostovaltuudeksi 1,5 miljoonaa euron lisäystä, jotta rahoituksen riittävyys voidaan taata koko vuoden osalta.

 

Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuden on talousarviossa ennakoitu olevan 398 312 euroa, mutta valtionosuus on noussut tämän osalta noin 230 000 euroa, kun koko vuoden arvioksi tilitysten mukaan tulisi olemaan 637 384 euroa. Tästä johtuen lisätalousarvion esityksenä on, että OKM:n valtionosuutta lisätään 230 000 euroa.

 

Esittelijä kaupunginjohtaja Hinno Kimmo

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus esittää valtuustolle, em.alustuksen mukaisesti:
1. Käyttötalousmenoihin nettovaikutukseltaan -300 000 € muutoksen.
2. Talousarvion lainanostovaltuutusta nostetaan 1 500 000 euroa.
3. OKM:n valtionosuutta nostetaan 230 000 eurolla.

 

Päätös 1. Hyväksyttiin.
2. Hyväksyttiin.
3. Hyväksyttiin.