RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.haapavesi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kasvatus- ja koulutuslautakunta
Pöytäkirja 28.03.2023/Pykälä 24
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Erityisen tuen järjestämisen periaatteet perusopetuksesssa
KKltk 28.03.2023 § 24
99/12.00.00/2023
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on keväällä 2022 päättänyt perustaa työryhmän kartoittamaan erityisopetuksen järjestämistä Haapaveden perusopetuksessa. Työryhmä on kartoittanut nykyisiä käytänteitä ja tehnyt tilastoja tukitoimien järjestämisestä Haapaveden kouluissa. Työryhmän jäsenet ovat myös tutustuneet erityisopetusjärjestelyihin Nivalassa ja Ylivieskassa.
Työryhmä on kirjannut työnsä tuloksen ja esitellyt sen kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksessa 31.1.2023.
Työryhmän näkemys on nähtävillä esityslistan/pöytäkirja liitteellä.
Erityisen tuen järjestämisen periaatteet ovat tarkastelussa myös valtakunnallisesti. Erityisesti ns. inkluusioperiaate jakaa mielipiteitä ja sitä myös tulkitaan eri tavoin.
Esittelijä sivistysjohtaja Seitajärvi Erkki
Päätösehdotus Kasvatus- ja koulutuslautakunta keskustelee erityisen tuen työryhmän tuotoksesta ja päättää linjauksista erityisen tuen järjestämisessä
Päätös Sellaisille pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaille, jotka opiskelevat toiminta-alueittain ja niille, joiden oppimista pienryhmäopetus parhaiten palvelee (keskivaikeasti ja vaikeasti kehitysvammaiset) perustetaan pienryhmät. Pienryhmiä muodostetaan oppilaiden yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Mikäli oppilaalla on kolme tai useampia yksilöllistettyjä oppiaineita tulee miettiä, mikä ryhmä palvelee oppilaan oppimista parhaiten.
Pienryhmän tarve voi johtua myös muista syystä (esim. autismin kirjo tai muu neuropsykiatrinen syy);
- Alaluokkien oppilaiden ryhmät
- Yläluokkien oppilaiden ryhmät (voi sisältää ala- ja yläkoulun oppilaita)
- Esikoululaisten sijoittuminen tarkastetaan vuosittain.
Alakouluilla tuen painopiste 1-2-luokille.
Erityisopetuksen resurssia tulee kohdentaa joustavasti luokkarajojen yli.
- Hyttikalliolle joustavat pienryhmät tarpeen mukaan esimerkiksi 1-2, 3-4 ja 5-6-luokille, tarvittaessa myös luokka-asteittain
- Mäkirinteelle perustetaan myös joustava pienryhmä tarvittaessa.
- Yläkoulun pienryhmät ja resurssit säilytetään. Tarvittaessa resurssia voidaan hyödyntää alakouluilla.
- Mikäli oppilaan riittävät tukitoimet eivät ole mahdollista toteuttaa
lähikoulussa, opetuksen järjestäjä osoittaa opetusryhmän muussa kunnan koulussa.
- Sivistysjohtaja valitsee lukuvuosittain erityisopetuksen konsultoivan koordinaattorin, jolla on käytössään tehtävään vähintään 2 viikkotuntia. Koordinaattori luo kokonaiskuvan erityisopetuksesta, sekä tuen- ja resurssien tarpeista. Hän tekee oppilaskohtaista konsultointia ja koordinointia yhdessä oppilaan, huoltajien, kouluhenkilökunnan sekä päiväkotien kanssa. Koordinaattori johtaa erityisopetuksen työryhmää.
- Perustetaan erityisopetuksen työryhmä, joka määrittelee millaisia ryhmiä ja keitä oppilaita aloittaa syksyllä pienryhmissä opiskelemisen. Sivistysjohtaja ja koordinaattori valitsevat työryhmään lukuvuosittain sellaiset opettajat ja erityisopettajat, joilla on mahdollisimman hyvä oppilastuntemus. Työryhmä kokoontuu pääasiassa keväisin, mutta tarvittaessa muulloinkin koordinaattorin kutsusta.
- Laaditaan opas tuen suunnitteluun, pedagogiseen kirjaamiseen ja ohjeistuksien päivittämiseen, jotta kaikilla olisi yhteneväiset ohjeet.
- Oppilaan sijoittuminen pienryhmiin tapahtuu yhteistyössä oppilaan ja vanhempien kanssa. Lähtökohtana on lapsen edunmukaisuus inkluusioperiaatteen mukaan. Tarvittaessa oppilas voidaan siirtää pienryhmään tai sieltä pois kesken lukuvuoden. Pienryhmät tulee suunnitella niin, että siirtyminen pienryhmästä yleisopetukseen, eri oppiaineissa, on joustavaa. Jokaiselle oppilaalle määritellään yleisopetuksen yhteistyöluokka.
- Pienryhmän opettajana toimii erityisluokanopettaja, ja hän vastaa myös ryhmän oppilaiden pedagogisista asiakirjoista, sekä niiden oppiaineiden arvioinnista, jotka ovat yksilöllistettyjä, tai joita hän opettaa.
MERK:
Erityisopettaja Tuula Alatalo-Hussein oli kokouksessa läsnä asiantuntijana tämän pykälän käsittelyn ajan klo 17:15-18:20
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |